Zapnij pasy!
Przygodę z NLP warto zacząć od zapoznania się z założeniami leżącymi u podstaw tej dziedziny.
Hasła te są często różnie interpretowane, co przyczyniło się do powstania wokół NLP wielu kontrowersji.
Nie mamy bezpośredniego kontaktu z obiektywną rzeczywistością. Cały świat, który nas otacza odbieramy przy pomocy naszych zmysłów. Tworzymy w naszych umysłach własną reprezentację rzeczywistości - naszą mapę, po której następnie poruszamy się.
Każdy z nas jedną i tą samą sytuację odbiera nieco inaczej, patrzymy przez pryzmat własnych doświadczeń, wartości, schematów poznawczych (filtrów wykształconych w celu radzenia sobie z ogromem napływających informacji sensorycznych).
Dlatego każdy z nas zachowuje się inaczej, każdy ma własną mapę.
Kluczem do rozwiązania naszych problemów jest przebudowa naszej mapy.
Kluczem do zrozumienia drugiego człowieka jest poznanie jego mapy.
Kluczem do skutecznej perswazji jest przeprowadzenie drugiego człowieka w odpowiednie miejsce jego mapy.
Zasada genialna w swej prostocie.
Wiele osób bezskutecznie próbuje osiągnąć jakiś cel, stosując za każdym razem jedno i to samo podejście.
Jednak robiąc coś zawsze w ten sam sposób będziesz osiągać te same (często tak samo kiepskie) rezultaty.
NLP koncentruje się na poszukiwaniu najskuteczniejszych metod działania.
Jednostki, które w danej sytuacji dysponują największą elastycznością i możliwościami wyboru działania, mają największe szanse na sukces.
NLP dąży do tego, aby w każdej sytuacji dać Ci jak największą liczbę możliwości wyboru, Twój umysł sam wybierze najskuteczniejszą drogę.
Każde nasze zachowanie niesie ze sobą komunikat dla otaczających nas osób.
Słowa są tylko niewielką częścią procesu komunikacji. Nawet kiedy milczysz, Twój wyraz twarzy, postawa, gesty mówią o Tobie bardzo dużo.
Poznając NLP uczymy się zauważać i reagować zarówno na komunikaty werbalne, jak i niewerbalne, co dramatycznie podnosi skuteczność naszej komunikacji, ponadto:
W NLP najważniejsze jest skuteczne działanie. Skuteczność określamy obserwując efekty i reakcje innych.
Jeżeli Twój komunikat wywołuje reakcję przeciwną do założonej (co nie jest dziwne, trafia przecież do osoby o innej mapie rzeczywistości), trzeba zrobić coś innego, zmodyfikować swoje zachowanie tak, aby przynosiło skuteczne efekty, korzystne dla obu stron.
Koncentracja uwagi na odbiorcy, dopasowanie do jego modelu świata to klucz do skutecznej komunikacji, gdyż:
Kiedy Twoje działanie zakończyło się niepowodzeniem to masz przynajmniej dwie możliwości:
To chyba najbardziej kontrowersyjne z założeń NLP, rodzące wsród jego przeciwników argumenty, że w ten sposób usprawiedliwiamy każde, nawet najgorsze zachowanie.
Nie chodzi tu jednak o usprawiedliwianie!
Chodzi o to, że jeżeli zachowujesz się w pewien sposób, to zachowanie to musi nieść ze sobą jakieś pozytywne intencje dla Ciebie, inaczej Twój umysł nie wybrałby tej drogi.
Nawet jeśli jest to coś wrednego, chamskiego i destrukcyjnego, to jest to w danym momencie najlepszy spośród dostępnych Ci wyborów.
Takie wzorce zachowań należy oczywiście zmieniać poprzez stwarzanie sobie nowych, przyjaznych dla otoczenia, możliwości wyboru.
Żeby jednak nowe zachowania mogły się dobrze zakorzenić, konieczne jest zrozumienie i zaakceptowanie faktu, że te stare, złe wynikały z tego, że Twój umysł widział w nich pozytywną intencję dla Ciebie.
Wówczas nowe wzorce nie natrafią na opór.
Oznacza to tyle, że NLP nie koncentruje się na docieraniu do przyczyn problemów, lecz na poszukiwaniu rozwiązań.
To przerzucenie uwagi ma bardzo pozytywne skutki - zmiany na lepsze następują szybko, będąc rezultatem "generowania" nowych wzorców zachowań i możliwości woboru.
I jak?
Mam nadzieję, że udało Ci się, zapoznając z tymi założeniami, zachować maksymalnie otwarty umysł.
Ale nie przyjmuj nic na wiarę, przetestuj!
Zanim przekonasz się do tych założeń, przez najbliższe kilka dni zrób mały eksperyment i zachowuj się tak, jakby były one prawdziwe.
Sprawdź, jakie pozytywne zmiany zajdą w Twoim sposobie myślenia i interakcjach z otoczeniem.
Jesteś już na początku fascynującej przygody.