Tak inne, a tak podobne...
Kolejna ze skal informuje nas czy dana osoba w określonej sytuacji doszukuje się podobieństw do tego, co jest jej znane, czy raczej różnic.
Jeżeli byśmy np. kazali komuś określić relacje między dwoma postawionymi przed nim laptopami, to osoba nastawiona na podobieństwa mogłaby rzec:
- no są to dwa komuptery, oba przenośne, mają podobny rozkład klawiatury i tą samą wielkość ekranu, w sumie to są do siebie bardzo podobne.
Z drugiej strony, ktoś szukający różnic mógłby dać następujący opis:
- to dwa całkiem inne produkty, inna firma, inny odcień koloru, inne wyposażenie, totalnie się między sobą różnią.
Jeżeli ktoś doszukuje się podobieństw, to należy w tym, do czego chcemy go namówić, wskazywać cechy wspólne z tym, co już dobrze zna i lubi.
Jeżeli więc chcemy kogoś namówić na film, książkę, wycieczkę to przekonujmy go, że będzie się w tych sytuacjach bawił tak samo dobrze jak wtedy, kiedy był gdzieś wcześniej i wrócił bardzo zadowolony.
Osoby te dobrze reagują również na określenia typu "sprawdzona od wieków receptura", "klasyczne rozwiązanie", "dobrze znany przepis".
Z drugiej strony, ludzie szukający różnic potrzebują ciągle nowości i dodatkowych bodźców. Nakłaniając kogoś na tę samą książkę, film, wycieczkę ukazujmy, co takiego nowego się wydarzy i jak bardzo będzie się to różniło od dotychczasowych doświadczeń (oczywiście w pozytywnym sensie).
"Różnicowcy" lubią ponadto wszelkiego rodzaju określenia typu "nowość", "innowacyjne rozwiązanie", "nowoczesna receptura" itp.
Zwróć uwagę, że dużo reklam podkreśla różnice, nie skupiając się raczej na tym, co w produktach oparte o sprawdzone rozwiązania. W ten sposób nie trafiają one do wszystkich potencjalnie zainteresowanych.
Aby trafiać skutecznie do wszystkich wykonaj dokładnie poniższe ćwiczenie:
Znajdziesz tutaj dobrze Ci znany arkusz ćwiczeniowy, który jednak dotyczy nowego, dopiero co przedstawionego zagadnienia podobieństw i różnic. Arkusz dostępny jest dla subskrybentów
Podobieństwa - Różnice (ćwiczenie) (23kB)